photo f6d7aa74-a1a6-49b8-8d7f-bdab144417b6_zps0e11339d.jpg
Time changes everything, even you and I have changed

*NuR HaNa
910823
UNITEN student (BBA HR)
 photo cea30b0d-2619-4d62-a7e5-0d52b6a4eeea_zpsa23ef548.jpg
family
 photo 1d6ebc21-34b9-4bc7-8857-272b45752626_zps1cf079da.jpg
dearest roommies
 photo 1395570846670_zps15311158.jpg
friends

I really wonder how you feel on these nights so alone

Faahanie Eton

Template by Elle @ satellit-e.bs.com
Banners: reviviscent
Others: (1 | 2)


“life will be better in spring”
October 2011 November 2011 December 2011 January 2012 February 2012 March 2012 April 2012 May 2012 June 2012 July 2012 August 2012 January 2013 February 2013 July 2013 September 2013 October 2013 November 2013 December 2013 January 2014 March 2014 April 2014 May 2014 June 2014

Diet Untuk Si Kurus.!
Wednesday, February 22, 2012 || 4:58 AM

Assalamualaikum.hari nie aq de trbaca artikel ttg diet nie..disebabkan bdan aq nie bkanlah jnis montel..plus..bdan skepeng jer..so..bile trbaca nie..ada jgk la trbayangkan bdan aq nie ada jgk la isinyer.. ;D
so..pada sesape yg brkondisikan sperti aq..let's check this out~!

First step is : Makan lebih kerap
Mempunyai jadual makan yang konsisten dapat membantu kita untuk meningkatkan berat badan. Kita juga tidak disarankan untuk tidak mengambil sarapan pagi dan makanan tengahari kerana kedua-dua waktu ini adalah waktu untuk menambahkan kembali tenaga kita dalam melakukan kerja-kerja harian.

Second step is : Makanlah dengan jumlah yang tepat
Protein ialah kekuatan utama dan gizi penting untuk menambahkan berat badan dan membangunkan otot-otot. Tubuh kamu juga harus mengandungi lemak yang mencukupi. Nisbah yang kamu perlu ambil daripada kabohidrat, protein dan lemak adalah dalam anggaran 50 : 35 : 15. Jumlah ini cukup seimbang dan baik untuk kamu.

Third step is : Makan makanan penuh kalori
Ia memang membahayakan, namun kamu harus bijak mengambilnya. Cuba kenal pasti berapa jumlah kalori yang kamu ambil. Lebihkan daripada biasa. Lama kelamaan berat kamu pasti meningkat.

Fourth step is : Jangan lupa multivitamin
Makanan penuh kalori biasanya kekurangan gizi-gizi sepeti vitamin-vitamin, air dan mineral-mineral tertentu. Untuk mengatasi masalah ini, makanlah multivitamin setiap hari. Vitamin diperlukan untuk mempertahankan tingkat optimum daripada gizi mikro dan makanlah perantaraan waktu yang selalu kamu makan untuk mempercepatkan pencernaannya.

Fifth step is : Tingkatkan pengambilan kalori kamu secara bertahap
Secara perlahan, tubuh kamu akan terbiasa dengan pertambahan jumlah kalori yang kamu ambil. Cubalah untuk meningkatkan jumlah kalori dari sehari ke sehari sehingga mencapai berat badan yang kamu inginkan.

Last step is : Minum banyak air kosong
Air kosong, jus dan susu. Minuman ialah kunci menambah kekuatan tubuh kerana 60 peratus tubuh kita terdiri daripada air. Kekurangan air yang banyak akan meningkatkan penurunan berat tubuh secara drastik disertai rasa haus yang begitu ketara. Air kosong akan membantu kamu membaiki sistem pencernaan, sementara susu dipenuhi protein, berkualiti dan jus pula memberikan bekalan gula penting yang diperlukan tubuh.

So...bunyi nyer...agak ssh..tp x salah kan tuk mencuba..? ;) pada sesiapa di luar sana..yang mau mncuba...silakan..hope smua boleh sucsess~
sumber : majalah remaja (^_^)